Monday, September 16, 2013

Saya ok, saya dah besar !

Assalamu'alaikum :D

Alhamdulillah, hari ini masih bernyawa. 
16 September, Hari Malaysia, penggabungan antara Tanah Melayu dan Sabah Sarawak. 
Ok. ini bukan entri mengimbau kembali history. Peace :D

So far.. Exam macam mana?

exam.. urm, so far,.. Alhamdulillah, bolehlah. hihi <think POSITIVE>
Exam SPI tinggal satu paper lagi yang perlu ambil iaitu ADDMATH..
Lepas tu, giliran PPD ambil alih untuk memberikan exam kepada calon2 SPM. hurmm..
24 September ada perkampungan ilmu. lebih kurang 5 hari gitu.. so, waktu tu pause sekejap dari exam. habis jak perkampungan ilmu, sambung balik exam PPD.. 
waktu habis exam PPD, hanya tinggal 24 hari lagi untuk menghadapi SPM.

Erk!

La ba'sa. Saya ok, saya dah besar. 

hihi. Apabila teringat waktu dulu-dulu kala.. <chewah>
Saya boleh dikira sebagai seorang kanak-kanak cengeng. 
Means, yang kuat merajuk and love to cry. ngeh3 
Susah mau pujuk. Serius.
Time budak-budak, besalah kan, nda kena layan. my abang and kakak2 sekalian always left me behind. ALONE. 
"ok. nda pa. Nda mau kawan, nda mau kawan lah !" ayat femes time kecik. ^_^
"Dila, p lah ikut dorang main." ayat pujukan umi abah, mau kasi sedap hati. heh.
"Nda mau pegi, nda mau pegilah bha." one more time. ayat femes muncul :D

I found some of my childhood days picture in album lama, a few of them gambar saya menangis. mulalah tanya abah, itu-ini-itu-ini.
"Dila suka menangis dulu, abah malas mau pujuk jadi abah ambil gambar dila banyak.banyak. Volume suara dila bukannya makin slow, tapi makin kuat." HAHA

Pernah dulu, abah hantar p Taska Al-Hidayah, time abah mau p ofis, saya nangis. UWAAA
terpaksa abah wait for a while. tapi, oleh kerana perlu kejar ofis hour, abah need to go. Kesian ustazah2 sekalian pujuk saya supaya berhenti menangis. hihi
Kawan-kawan lain happy main game, saya nda mau follow. MERAJUK kan. 
tapi, disebabkan jealous juga nampak dorang semua berkumpul join lah juga akhirnya.

comelnya sayaaaaa ~ >_^


ok. Iklan jak tue.

Masa telah pun berlalu.

And now, I am 17 years old teenagers, not old enough, but those childhood memories make me smile. Kamu pun mesti ada kenangan time budak-budak dulu kan?

Sekarang masih cengeng?

hihi.. masih kah lagi? Maybe, tapi tidaklah terlalu kebudak-budakkan macam dulu lagi. ^_^
Apabila ujian datang melanda, kadangkala terasa ingin mengalir air mata. But, I manage to control it. Sometimes, dia mengalir juga walau tanpa dipinta. :')
And yes, perasaan hendak menangis itu ada. I can't lie.
Tapi, saya perlu kuat. Crying infront of people shows that you are weak.
Allahu Rabbi.

Kadangkala, kita tersenyum, sebenarnya hati kita sedang menangis. Apatah lagi saat hati kita disakiti. Memang kepahitan dan kepedihan itu jelas terasa..
Waktu itu, cuba tahan air mata itu daripada mengalir, dan segera mempercepatkan langkah menuju ke surau. Basahkanlah wajahmu dengan wudhu..
Allah, aku ingin mengadu kepadaMu. Dengarlah rintihan hatiku.
Anda akan merasa lega, selega-leganya. Hati menjadi Lapang, Tenang dan Damai. 
Luahkan lah segalanya kepada yang Maha Pendengar.

Kenangan lama kadangkala sukar untuk dilupakan, 
semestinya kenangan itu bukan semuanya manis-manis belaka.
pasti akan ada terselit sedikit duka kepahitan.
Kenangan itu lah yang mengajar diri kita untuk menjadi seorang yang lebih baik.
Jangan dibuang kenangan itu.
Simpanlah ia, jadikan sebagai pengajaran dan pengalaman.
Sememangnya kita akan mengharap sesuatu yang belum pasti menjadi milik kita.
Namun, ketentuan Dia jualah yang terbaik untuk kita.



Hafiz Hamidun, kenal?

Ni kenapa tiba-tiba ni?
hihi, tedaaa.. saja. teringat gelagat seorang adik junior yang tak kenal dengan encik HH.
Malam tue, selepas Prep, naik asrama mau meng'iron' baju untuk dipakai. tengah khusyuk mengiron, sorang budak tanya saya.
"Kak Balqis pulang kah?"
"Ofcourse pulang." hee :D balik rumah dapat hilangkan tekanan di jiwa, dapat tengok muka ahli keluarga, hati menjadi tenang. 
"Haa.. ni mesti mau jumpa boyfriend ni kan." usiknya. sambil tersenyum saya menjawab.
"Manalah kaka dapat jumpa, dapat dengar suara jak." Excited nya budak tue. heh. 
"Siapa kak?"
"Hafiz Hamidun." Amboii.. Macam terlebih pula gurauan saya ni. Why saya cakap dapat dengar suara jak? hihi, sebab.. buka blog saya dapat lah dengar zikir yang menenangkan yang dialun oleh Hafiz Hamidun :D
"Siapa tue kak? Handsome ka?" Kening saya terangkat. Takkan nda kenal pula? Pelik.
"Cuba tanya kawan2 yang lain." Dia tanya semua ahli dalam bilik, and semuanya nda kenal? Last2.. ada juga yang kenal. 
"Kenal, alaa.. yang zikir terapi selalu di Oasis tue. Handsome jugalah."
hihihi, the End.

Entri yang campur aduk macam rojak ini, menunjukkan fikiran saya yang kusut.
hihi, jangan marah :)
Semoga bermanfaat. 

Teruskan menghantar peluru doa kita kepada saudara kita di Mesir, Syria, Palestin. Allahuakbar!


No comments:

Post a Comment

Tik tok tik tok ~ tinggalkan jejak anda ^^